”Suomalaisten vientivaltti on kuuntelun taito” – suomalaisyritykset kahmivat kontakteja maailman suurimmilla seafoodmessuilla

European Seafood Expo kokosi kala-alan ammattilaiset huhtikuun lopulla Brysseliin jo 26. kerran. Suomen maaosastolla tuotteitaan esitteli viisi suomalaista kala-alan yritystä. ”Messuista jäi käteen vino pino uusia kontakteja”, iloitsee vientipäällikkö Juha Pahtamaa kalaliike Hätälästä.

 

Suomen maaosastolla kävi messupäivinä vilinä, kun yritykset jakoivat maistiaisia, kertoivat toiminnastaan ja solmivat uusia kumppanuuksia. Mukana olivat kalaliike Hätälä, Disas Caviar, Kala-Lappi, Fisherman’s Food sekä Länsi-Rannikon Kala.

– Messut ovat alan läpileikkaus ja tärkeä tilaisuus hankkia uusia asiakkaita, tavata yhteistyökumppaneita ja etsiä uusia ideoita toimintaan, kertoo Disas Caviarin liiketoimintajohtaja Joachim Wolontis.

Samoilla linjoilla ovat Suomen maaosaston ensikertalaiset, Kala-Lapin toimitusjohtaja Vesa Lappi sekä Fisherman’s Foodia edustanut Olli Karvonen. Molempien yritysten tavoitteena oli ensimmäisillä messuillaan kartuttaa kokemusta, saada palautetta ja löytää kiinnostavia kontakteja.

 

Tiedä, minne viet

 

Suomen elintarvikevienti on kovassa nosteessa, ja sen edistäminen on kirjattu myös tämän hallituskauden tavoitteisiin. Ponnistuksia tarvitaan etenkin kala-alalla, jonka haasteet ovat ennen kaikkea raaka-aineen saattavuudessa.

Messujen näytteilleasettajat ovat lähteneet vientimarkkinoille tosissaan. Viennin kulmakivenä yrityksissä nähdään vientimarkkinan tuntemus.

– Hintakilpailu ei kannata, vaan on mietittävä se oma erikoistuote juuri tietyille markkinoille, arvioi vientipäällikkö Juha Pahtamaa kalaliike Hätälästä.

Entisen Neuvostoliiton alueelle suuntautuvassa viennissä korostuvat lisäksi kulttuurin tuntemus ja henkilökohtaiset suhteet.

– Kun ansaitset asiakkaan luottamuksen, kaikki ovet aukeavat. Meille messujen tärkein anti onkin henkilökohtaisten asiakassuhteiden ylläpito, kertoo Venäjän ja lähialueiden vientiin panostavan Länsi-Rannikon Kalan myyntipäällikkö Mikhail Samoilov.

Suomalaisyritysten vientivalttina Samoilov näkee kuuntelun jalon taidon ja ennakkoluulottomuuden asiakkaiden toiveisiin vastaamisessa.

 

Kilpailumenestyksestä näkyvyyttä

 

Seafood Expo keräsi tänä vuonna ennätysmäärän osanottajia. Alati kasvavilla messuilla oli tänä vuonna lähes 2 000 näytteilleasettajaa kaikkiaan 78 maasta. Suomen maaosaston koordinoi nyt kolmannen kerran peräkkäin Pro Kala ry EMKR-rahoituksen turvin, ja osasto toteutettiin Food from Finland -ilmeellä.

Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partanen on tyytyväinen messujen antiin. Erityisen ilahduttavana hän pitää peräti kolmea paikkaa vuoden parasta seafoodtuotetta etsivän The Seafood Excellence Global Awards -kilpailun finaalissa.

– Pienelle maalle on tärkeää esiintyä yhtenäisellä konseptilla ja saada näkyvyyttä kansainvälisissä kilpailuissa. On ollut upeaa nähdä, miten suurella palolla ja asiantuntemuksella yritykset ovat lähteneet vientimarkkinoille ja että panos on huomioitu myös maailmalla.