
Brysselissä on kokoonnuttu 27. kertaa järjestettäville Seafood Expo Global/Seafood Processing Global -messuille 7.-9. toukokuuta. Suomi on neljättä kertaa mukana Pro Kala ry:n koordinoimana. Suomen osasto on toteutettu Food from Finland -ilmeellä, ja suomalaiset kalatuotteet herättävät kiinnostusta: Hätälä Oy:n tuotteita oli mukana Seafood Excellence Global Awards -finaalissa.
Tämän vuoden messut ovat suuremmat kuin koskaan. Yrityksiä on mukana yli 2000 yhteensä 88 eri maasta. Messuvieraat ovat kala-alan ammattilaisia. Heihin kuuluu kala-alan yrittäjiä, HoReCa-alan ostajia, päivittäistavarakaupan valikoimien ammattilaisia ja maahantuojia. Suomen maaosastolla on näytteilleasettajana viisi yritystä ja esillä on silakkaa, Suomessa kasvatettua, kiertovesiviljeltyä kirjolohta sekä pidemmälle jalostettuja kalatuotteita kuten graavi- ja loimulohta sekä mäti- ja savukalamousseja.
– Nämä messut ovat laajin kala-alan ihmisten kohtauspaikka. Täällä ostajat ja yritykset kohtaavat. Suomalaisyritykset haluavat laajentaa toimintaansa ja Seafood Expossa voi paitsi vahvistaa jo olemassa olevia vientikanavia, myös etsiä uusia, selittää Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

Suomalaiset tuotteet herättävät maailmalla kiinnostusta. Suomella on erittäin hyvä imago kansainvälisillä markkinoilla.
– Suomi nähdään tuhansien järvien ja puhtaan luonnon maana, Partanen sanoo.
Yhtenä valttikorttina ovat myös tuotteet, joita ei muualta saa.
– Silakkaahan saa ainoastaan Itämereltä, ja se kiinnostaa erityisesti säilykevalmistajia, Partanen kertoo.
Keittiömestari Kim Palhus on messuilla neljättä kertaa mukana. Hänkin on huomannut yleisön kiinnostuksen.
– Suomalaiset tuotteet herättävät mielenkiintoa. Meillä on tarjota monia erilaisia, herkullisia tuotteita. Loimulohesta ollaan Keski-Euroopassa erittäin kiinnostuneita, Palhus sanoo.
Osastolla on ollut jatkuvasti vilkasta ja maistiaiset ovat keränneet kiitosta.

– Suomessa on aina syöty kalaa, ja se osaaminen näkyy myös meidän kalatuotteissamme, Palhus toteaa.
Tällä hetkellä erityisen suosittuja vaikuttavat olevan erilaiset ready-to-eat-tuotteet.
– Valmistuotteet ja jalostetut tuotteet kiinnostavat. Näitä on myös messuosastollamme esittelyssä, Palhus kertoo.
Maistattaminen on messuilla tärkeää työtä – ruuassa kun lopulta maku aina ratkaisee.
– Vaikka annos olisi miten kaunis ja tuote kuinka houkutteleva tahansa, maku on aina tärkein, Palhus vahvistaa.
Suomen osasto Brysselin Seafood Expo Global -messuilla on toteutettu EMKR-rahoituksella osana kalatalouden markkinoinnin innovaatio-ohjelmaa.