Markkinointiohjelma näkyy ja kuuluu

Kalatalouden innovaatio-ohjelmien ensimmäinen kausi on päättymässä. Viiden ohjelman kokonaisuuteen kuuluu myös Pro Kalan koordinoima markkinointiohjelma.

Tällä ohjelmakaudella käyttöön otettu uusi rahoitusmalli, innovaatio-ohjelmat, on turvannut niin elinkeinojen kehittämiselle kuin menekinedistämisellekin resurssit normaalia hankerahoitusta pidemmäksi aikaa. Sen ansiosta toimintaa on pystytty suunnittelemaan ja toteuttamaan pitkäjänteisemmin. Tämä on koettu kaikissa ohjelmissa hyväksi, sillä innovaatioita tuskin syntyy, jos suuri osa ajasta menee rahoituksen hankkimiseen. Myös Pro Kalassa pystytty toteuttamaan viestintää laajemmin ja osin erilaisin keinoin kuin aikaisemmin.

— Kun tehdään markkinointia ja menekinedistämistä, pätevät työssä tietyt lainalaisuudet. On keinoja, jotka on keksitty jo aikoja sitten, ja jotka on havaittu hyviksi. Pyörän keksiminen uudelleen ei ole innovaatio, vaikka sitä sellaiseksi kutsuisi. Uuden kehittämistä ei tulekaan pitää itseisarvona, jos vanhassa ei ole vikaa, Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen kertoo.

— Pro Kala ry on aina ollut kalan menekinedistämisyhdistys, joten olemme aina tehneet markkinointityötä. Esimerkiksi kotisivumme ovat jo vuosien ajan tarjonneet kuluttajille kalankäsittelyohjeita, tietoa kalasta ravitsemuksessa sekä kymmenittäin herkullisia reseptejä, hän jatkaa.

Ohjelman tarjoamat turvatut resurssit ovat mahdollistaneet uudenlaisen tekemisen näiden hyväksi havaittujen keinojen rinnalle. Viimeisen kahden vuoden aikana Pro Kalan tekemä ja tuottama viestintä on laajentunut tavoittaen uusia yleisöjä.

Nettisivujen tarjontaa on kasvatettu: tänä vuonna sivuilla on julkaistu muun muassa suurta suosiota saaneet pyydetyn kalan sesonkikalenterit sekä kalatietovisa.

Sosiaalinen media on otettu aktiiviseen käyttöön. Pro Kalan nimeä kantavan, astetta virallisemman Facebook-sivun lisäksi on perustettu kevyempi, ruokasisältöön keskittyvä Parasta evästä -sivu sekä Syödään kalaa – ryhmä, jossa kalaruoan ystävät jakavat reseptejä, ruokakuvia ja kokkausvinkkejä. Myös Instagram ja Twitter ovat ahkerassa käytössä.

Sosiaalisen median ja verkostojen yhteistyön voiman näyte on Kansallinen kalakeittopäivä -teemapäivä, jonka lanseeraaminen on ollut ohjelman resurssien ansiosta mahdollista. Teemapäivä on näkynyt paitsi somessa, myös printtimediassa sekä useiden ravintoloiden listoilla ja kauppojen kalatiskeillä. Tänä vuonna tapahtuma oli MTL:n Finnish Comms Awards -kilpailussa sarjansa kolmen kärjessä. Voit lukea kalakeittopäivän onnistumisesta lisää täältä.

Vuosittain järjestettävät Innovaatiopäivät ovat muodostuneet koko alan kohtaamispaikaksi ja keskustelufoorumiksi. Tapahtuman osallistujamäärä kasvanut vuosi vuodelta, ja ensi marraskuussa järjestettäville Innovaatiopäiville odotetaan jälleen ennätysyleisöä.

Markkinointiohjelmaan kuuluu myös tämä Vedestä ruokapöytään -uutiskirje, joka lähetetään sadoille päättäjille, kala-alan ammattilaisille ja sidosryhmien jäsenille. Ohjelma on mahdollistanut myös kala-alan innovaatioihin perehtymisen pidemmällä perspektiivillä. Kirja Kala – kohtalo vai kutsumus? esittelee toimialan kehityksen sadan vuoden ajalta yrittäjien sekä yritysten innovaatioiden kautta.

Yritysten viennin ja kansainvälistymisen kasvua ohjelma vauhdittaa mm. koordinoimalla Suomen maaosaston European Seafood Expoon nyt jo viidennen kerran peräkkäin ensi keväänä. Kansainvälisen kasvun edistämisessä jos missä on pitkäjänteinen toiminta onnistumisen edellytys.

Säännöllisesti julkaistavien mediatiedoitteiden pohjalta tehtyjä artikkeleita ja uutisia julkaistaan niin valtakunnallisissa kuin alueellisissa medioissa esimerkiksi Ylellä, MTV Uutisten Makuja-sivuilla, Aromi-lehdessä, Maaseudun Tulevaisuudessa sekä Ilta-Sanomissa.